تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد کیش امضاء شد

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد کیش در زمینه استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود فرهنگی‌، هنری و توسعه فعالیت‌های فرهنگی در جزیره کیش تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در جلسه امضای این تفاهم‌نامه که با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این سازمان برگزار شد؛ حسینی با اشاره به مزایا و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی درجزیره کیش گفت‌: جزیره کیش به عنوان مهم‌ترین مقصد گردشگری کشور می‌تواند میزبان برگزاری جشنواره های فرهنگی و دوره های آموزشی هنری با حضور اساتید مطرح بین‌المللی باشد‌.

وی افزود‌: بیش از۳۶۰هزار دانشجو در رشته‌های مختلف هنری در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند و ایجاد یک مدرسه عالی هنر در کیش فرصت بسیار مناسبی را فراهم می‌کند تا این دانشجویان برای تحصیلات تکمیلی و یا گذراندن دوره‌های مهارتی ویژه، نزد اساتید خارجی از امکانات جزیره کیش استفاده کنند که این امر موجب رونق همه‌جانبه منطقه خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه از ۳هنرمند طراز اول آسیا ۱هنرمند ایرانی هستند و کشور ما با پیشینه غنی هنر و فرهنگ می‌تواند یکی از فعال‌ترین کشورها در عرصه رشد اقتصاد هنر باشد، گفت: امروزه تقویت حوزه اقتصاد هنر در برخی کشورهای خارجی بیش از ۶میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده است.

وی افزود: در ۸سال گذشته ارزش حراج‌های هنری کشورمان از ۲میلیارد به ۴۰میلیارد تومان افزایش یافته که این بیانگر ظرفیت خوب فعالیت‌های اقتصادی در عرصه هنر است. جزیره کیش نیز با بهره‌مندی از زیرساخت‌های مناسب و ظرفیت‌های ارزشمند می‌تواند بنیانگذار یک حرکت فرهنگی ماندگار و موثر در عرصه اقتصاد هنر باشد.

دکتر مظفری نیز با اشاره به اینکه امروز اقتصاد فرهنگ و هنر به بخشی از اقتصاد خلاق یکی از محورهای توسعه همه‌جانبه است، تاکید کرد‌: توسعه همگون جزیره کیش در سایه هنر و فعالیت‌های فرهنگی میسر است و توسعه پایدار اقتصادی بدون توجه به هنر امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه جزیره کیش می‌کوشد پایلوت فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور باشد، ایجاد ۷مجموعه فرهنگی و موزه تخصصی هنری را از اولویت‌های سازمان منطقه آزاد کیش برشمرد و تصریح کرد: چند ساختمان که سال‌ها بدون استفاده درجزیره کیش رها شده بودند، برای ایجاد مراکز هنری و موزه های تخصصی در نظرگرفته شده و آماده واگذاری به بخش خصوصی علاقمند به فعالیت در عرصه فرهنگی و هنری است. ما نیز آماده‌ایم تا از فعالان این عرصه حمایت کرده و با آنها همکاری کنیم.

بر اساس این گزارش، ایجاد بازار کسب و کار و هنر و انجام پژوهش‌های بنیادی در حوزه کارآفرینی هنر، برگزاری دو حراج سالانه در جزیره کیش، ایجاد مدرسه عالی هنر با تاکید بر هنرهای تجسمی مدرن و معاصر و کارگاه‌های آموزشی دوره‌ای، برگزاری همایش‌های بین‌المللی و کارگاه‌های تخصصی با مشارکت موسسات خارجی، معرفی کیش در سفرنامه‌ها و تبدیل آن به فرصت‌های گردشگری عکس و گردشگری نقاشی، ایجاد کارخانجات صنایع هنری با همکاری شرکت‌های معتبر تولید لوازم طراحی و نقاشی در کیش‌، تقویت گردشگری هنری و برگزاری رویداد‌های فرهنگی ازجمله مفاد این تفاهم‌نامه بود.