معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار سازمان منطقه آزاد اروند:

منطقه آزاد اروند یکی از کامل‌ترین مناطق در میان مناطق آزاد هفتگانه کشور

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند که از طریق تلفن مهمان برنامه رادیویی گفت‌و‌گوی اقتصادی با فعالان و مسئولین این حوزه بود؛ به بررسی گسترش مناطق آزاد، مزایا و معایب آنها پرداخت.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، سیدعلی موسوی با حضور در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی در پاسخ به این پرسش که با توجه به موضوع عدم مکان‌یابی صحیح در خصوص بعضی مناطق آزاد و اهمیت موضوع مذکور، شاید این مهم بتواند ظرفیت‌ها را در مورد مناطق آزاد جدید بهتر بروز دهد و یکی از موارد مهم در رابطه با این مناطق باشد که باید لحاظ شود؛ آیا شما با این نظریه موافق بوده و یا اینکه معتقد هستید مکان‌یابی به صورت صحیح تاکنون صورت گرفته است؟ گفت: برخی از علت‌های عدم موفقیت مناطق آزاد عبارتند از مکان‌یابی نادرست، نبود زیرساخت‌های زیربنایی یا تعیین اهداف هر منطقه که تلاش شده در مناطق جدید این اشکالات کاملا رفع شود؛ یعنی در ایجاد مناطق جدیدی که جهت گسترش مناطق به مجلس ارائه و تصویب شده‌اند، دغدغه هایی که نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی داشتند، نسبتا رفع شده است.

موسوی با اشاره به این نکته که منطقه آزاد اروند با ۳۷هزار و چهارصد هکتار مساحت به عنوان منطقه آزادی که در حال حاضر به طور کامل مزیت‌های اقتصادی را دارد، افزود: وجود امتیازاتی همچون حمل و نقل ترکیبی، پیشینه صنعتی و بازرگانی با توجه به دو بندر خرمشهر و آبادان، مرز تجاری شلمچه، سایت‌های صنعتی آبادان و خرمشهر، وجود پالایشگاه آبادان به عنوان صنایع بالادستی و پتروشیمی به عنوان هاب انرژی، همگی باعث شده منطقه آزاد اروند بین دیگر مناطق اشکالات ذکر شده را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه مکان‌یابی در منطقه ما کاملا درست انجام شده و زیرساخت‌هایمان مناسب است، خاطرنشان کرد: در منطقه ما بیش از ۷۰درصد شرایط از قبل مهیا بوده است؛ بنادر، پالایشگاه و پتروشیمی‌، وجود آب شیرین و صنایع بالادستی، مرز تجاری با پایتخت اقتصادی عراق با فاصله ۱۷کیلومتر همگی از قبل وجود داشته‌اند؛ اما در بعد دوم و تکمیل زیرساخت‌ها در سایت‌های صنعتی نیز توانسته‌ایم تمام زیرساخت‌های صنایع نظیر آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت، جاده و بسیاری امکانات دیگر را آماده‌سازی کنیم.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار سازمان منطقه آزاد اروند گفت: نرم‌افزارهای مورد نیاز، ازجمله مجوزها به صورت یکپارچه در اختیار صنعتگران بوده و حمایت‌های تسهیلاتی از بعد مادی، حقوقی و معنوی در منطقه آزاد اروند موجود است.

موسوی افزود: در هر سه بعد تجارت، گردشگری و صنعت یکی از کامل‌ترین مناطق بین ۷منطقه دیگر هستیم و هیچ مشکلی در این رابطه در اروند نداریم.

وی جایگاه مناطق آزاد انزلی و ارس را نیز مثبت ارزیابی کرد و تصریح کرد: همجواری ارس با کشورهای ارمنستان‌، نخجوان و آذربایجان باعث شده که بعد از اروند جزء دومین مناطق صادراتی در بخش کشاورزی و صنعت باشد.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار سازمان منطقه آزاد اروند افزود: با تمام امتیازات ذکر شده، منکر اشکالاتی که در کارمان وجود ندارد، نخواهیم بود و همواره در تلاش هستیم که این اشکالات را رفع نماییم.