مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت

اتحادیه مناطق آزاد کشورهای اسلامی تشکیل شود

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تشکیل اتحادیه مناطق آزاد کشورهای اسلامی برای رشد و گسترش تعاملات و همچنین توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی در دنیا موثر است.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تشکیل اتحادیه مناطق آزاد کشورهای اسلامی برای رشد و گسترش تعاملات و همچنین توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی در دنیا موثر است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مرتضی بانک در همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام در افق‌١۴١۴ شمسی افزود: در جهان امروز مولفه‌های متعددی جهت ارتقا قدرت و توانمندی نظیر شناخت دنیای کنونی و آینده وجود دارد و فراهم‌سازی این قدرت برای خلق یک آینده بهتر ضروری است.

وی افزود: علم و دانش، فناوری، تکنولوژی، وحدت، اقتصاد و فرهنگ، هر یک ازجمله مولفه‌های قدرت به شمار می‌رود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان این ‌که جهان امروز مولد علم است، گفت: اگر از هر یک از عناصر علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… عدول شود، این قدرت و استقامت کاهش پیدا می‌کند.

مرتضی بانک افزود: افزایش هر یک از مولفه‌های قدرت برای جهان اسلام تاثیرگذاری در مقابل مخالفان و اعمال ایده‌های نوین در سایه وحدت را افزایش می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر ایران با ١۵کشور منطقه که عمده آنها نیز مسلمان هستند، همسایه است و این مسئله یک موقعیت جغرافیایی ویژه را برای ایجاد هژمونی بین مناطق آزاد کشور به صورت جدی فراهم کرده است.

به عقیده مشاور رئیس‌جمهور این مهم زمینه ساز رشد و گسترش روابط بین‌المللی است.

مرتضی بانک تاکید کرد: جهان اسلام توانمندی اثرگذاری در دنیا و الگوسازی را دارد؛ کشورهای مهم جهان اسلام همچون ایران، ترکیه و مصر با ارتقای دانش و فرهنگ و… باید جوامع بشری را به سعادت رهنمون سازند.

وی افزود: مناطق آزاد کشور نیز در زمینه گردشگری با تشکیل شبکه شهرهای خلاق اسلامی، افزایش حجم مبادلات با مسلمین، گردشگری سلامت، مناطق آزاد مشترک و باشگاه سرمایه‌گذاران باید ارتباطات خود را توسعه بخشند.

مشاور رئیس‌جمهور گفت: فرهنگ، علم، دانش و اقتصاد می‌توانند جهان اسلام را به جهانی که می‌تواند ایده‌های نو را در سایه وحدت انسجام و قدرت فرهنگ‌سازی و اعمال عملیات فرهنگی هدایت کند، تبدیل نماید.

مرتضی بانک با اشاره به اینکه در جهان فعلی و در جهان آینده به طور طبیعی مولفه‌های مختلفی برای قدرت وجود دارد گفت: مبنای آیه شریفه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» فراهم کردن قدرت، استطاعت و ایجاد امکانات است. این آیه به قدرت‌ها اشاره می‌کند نه چپاول؛ اما مولفه‌هایی که قدرت و قوت را ایجاد می‌کنند بسیار گسترده و عمیق هستند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای فراهم کردن مولفه‌هایی برای شناخت قوت لازم است، شناخت ما از جهان معاصر و شناخت از دنیای امروز و دنیای آینده است.

وی ادامه داد: تمام مولفه‌هایی که برای ایجاد آینده بشر و برای زندگی و زیست اوست، عمده موضوعاتی می‌باشد که در این آیه به آن اشاره شده است؛ یعنی فراهم کردن قوت برای آینده‌ای بهتر؛ یعنی اینکه بتوانیم با مخالفین و با کسانی که در صف مقابل ما قرار دارند با نقطه‌ای ارزشمند و اثرگذار صحبت کنیم و آینده را بسازیم.

مشاور رئیس‌‌جمهور تصریح کرد: این قدرت، مولفه‌های مختلفی دارد، ازجمله دانش، تکنولوژی، فرهنگ، اقتصاد، انسجام، وحدت و بسیاری از عناصری که می‌تواند آن را عملیاتی کند و برای زندگی بهتر در نظر بگیرید.

مرتضی بانک گفت: در این چارچوب، جهانی که با آن روبه‌رو هستیم مولد علم است و بسیاری از مفاهیم و عناصر فرهنگ خودش را به جوامع دیگر منتقل می‌کند. پس طبیعی است در این حوزه نمی‌توان به تقابل با علم رفت، بلکه باید علم، دانش و تکنولوژی را در اختیار گرفت.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: فرهنگ، علم، دانش و اقتصاد همه این عوامل می‌تواند جهان اسلامی را به جهانی که ایده‌های نو را در سایه وحدت انسجام و قدرت، فرهنگ‌سازی و اعمال عملیات فرهنگی هدایت کند، مناسب‌تر و اثر گذارتر باشد.

گفتنی است؛ همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام در افق‌۱۴۱۴ شمسی با سخنرانی شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی و با حضور سفرای کشورهای اسلامی در هشتم و نهم اردیبهشت‌ماه در دانشگاه تهران برگزار شد.