حذف یک موازی‌کاری میان دولت و مجلس شورای اسلامی:

مناطق آزاد همچنان مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت اول امروز (14اسفندماه) مجلس و در جریان بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق در بخش درآمدی لایحه بودجه‌۱۴۰۱، پیشنهاد علیرضا سلیمی درخصوص حذف بند‌(ش) تبصره(6) لایحه را بررسی کرده و در نهایت با حذف این بند موافقت کردند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، علیرضا سلیمی در توضیح پیشنهاد حذف این بند بیان کرد: به دنبال قانون دائمی که ما وضع کردیم سرمایه‌گذاران اعتماد کردند و در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاری کردند. اما اکنون اگر با یک قانون یک‌ساله این معافیت مالیاتی را کنار بزنیم منجر به فرار سرمایه‌گذار خواهد شد. برخی از کشورهای همجوار ما مناطق آزاد اقتصادی بزرگی ایجاد کرده اند تا سرمایه‌گذار ایرانی را جذب کنند، چنین قوانینی می تواند منجر به فرار سرمایه‌گذار از کشور شود.

براساس بند (ش) تبصره(۶) لایحه که نمایندگان با حذف آن موافقت کردند، در سال‌۱۴۰۱ مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (وی.ای.تی) خواهند بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی این بند تاکید کرد: این موضوع در ماده‌۱۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده که اخیرا به تصویب رسید و ابلاغ شد، دیده شده است.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

معافیت مالیاتی مناطق آزاد مشروط به رعایت ۳اصل قانون دائمی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: این تلقی که همه مناطق آزاد با مصوبه امروز مجلس از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، درست نیست.

محمدرضا پورابراهمی افزود: این موضوع در لایحه بودجه آمده بود و در مصوبه تلفیق هم مد‌نظر قرار داشت که بر‌اساس آن اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد تجاری-صنعتی کشور به صورت فراگیر اعمال شود.

وی ادامه داد: این درحالی بود که مقررات و ضوابط خاصی در قانون مالیات بر ارزش افزوده که حدود ۴سال در کمیسیون اقتصادی دوره قبل و دوره فعلی روی آن کار شد و پس از تأیید شورای نگهبان در ۱۳دی‌ماه امسال اجرایی شد، تدوین کرده بودیم.

پورابراهمی اظهار داشت: براساس این مصوبه، فقط مناطق آزادی که محصور بودن آن به تایید گمرگ جمهوری اسلامی رسیده و خارج از نقاط جمعیتی باشد و مناطقی که تراز تجاری آنها مثبت است، از ظرفیت معافیت مالیات بر ارزش افزوده استفاده می‌کنند و سایر مناطق از این معافیت، مستثنی خواهند بود و اخذ مالیات بر ارزش افزوده از آنها اجرا می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این مصوبه نمایندگان با حذف بند الحاقی تبصره‌۶ قانون بودجه‌۱۴۰۱ موافقت کرده و به قانون مادر برگشتیم؛ به این معنا که اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد بر اساس قانون مصوب مجلس اجرا می‌شود که مناطقی که ویژگی‌های مرتبط با استفاده از ظرفیت معافیت مالیات بر ارزش افزوده دارند از آن استفاده می‌کنند، در غیر این صورت مشمول پرداخت مالیات هستند.

 

رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی:

مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تصمیمی اشتباه و تهدید کننده است

نماینده مرند و جلفا و رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی گفت: مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تصمیمی اشتباه و تهدید کننده است.

معصومه پاشایی بهرام افزود: طبق قانون دائم مالیاتی، مناطق آزادی که محصور باشند و تراز مالی مثبتی داشته باشند و نقاط جمعیتی را از مراکز تولیدی خارج کنند می‌توانند از معافیت مالیات بر ارزش افزوده استفاده کنند که متاسفانه در کشور ما مناطق آزاد به نقطه‌ای نرسیده‌اند که هر سه شرط را برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی داشته باشند.

وی ادامه داد: تولید‌کنندگان در مناطق آزاد از موضوع پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بسیار ناراحت هستند و موضوع مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، مراکز تولیدی و صنعت گردشگری در مراکز آزاد را تهدید می کند و تصمیم اشتباهی است.

نماینده مرند و جلفا و رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: به علت عدم وجود مشوق‌های جذب سرمایه، بسیاری از تولید‌کنندگان در مناطق آزاد کشور به دنبال خروج از کشور و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشورهای خارجی هستند.