سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت:

مذاکره با سرمایه‌گذاران در جهت تاسیس بانک آف‌شور در قشم

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم از مذاکره با دو گروه سرمایه‌گذار جهت راه‌اندازی بانک آف‌شور در قشم خبر داد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، افشار فتح‌الهی درخصوص راه‌اندازی بانک آف‌شور در منطقه آزاد قشم اظهار داشت: متقاضیان برای سرمایه‌گذاری در این حوزه عمدتا ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند و برای ورود به این حوزه بسیار علاقه‌مند می‌باشند. در این مدت با دو گروه برای راه‌اندازی و تاسیس بانک آف‌شور در منطقه وارد مذاکره شدیم.

وی با بیان اینکه یکی از این گروه‌های متقاضی برای تاسیس بانک آف‏شور در قشم، شریک خارجی دارد، گفت: مذاکرات با این گروه‌ها ادامه دارد و با مباحث حقوقی و محدودیت‌هایی در این حوزه مواجه هستیم که بانک مرکزی باید مجوزهای مورد نیاز در این خصوص را ارائه دهد.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت و بانک مرکزی برای آغاز این مدل سرمایه‌گذاری‌ها در کشور ادامه داد: دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حال مذاکره با دولت و بانک مرکزی است تا اساس این نوع سرمایه‌گذاری اصلاح گردد. معتقدیم که سازمان‌های مناطق آزاد در هر منطقه‌ای می‌تواند مجوز خاص صادر کند و این شرایط است که خارج از محدودیت‌های تحریمی و محدودیت‌های داخلی، فعال باشد.

فتح‌الهی تاکید کرد: متقاضی برای تاسیس بانک آف‌شور در مناطق آزاد زیاد است، اما در قالب و چهارچوب شرایط مذکور می‌توان کار را پیش برد.

وی افزود: نگران این موضوع که با طولانی شدن فرآیند صدور مجوزها، سرمایه‌گذاران و متقاضیان از سرمایه‌گذاری در این حوزه صرف‌نظر کنند، نیستیم؛ چراکه پیشنهاد‌دهندگان برای تاسیس بانک آف‌شور در منطقه آزاد قشم در سایر کشورها هم فعالیت بانکی و مالی دارند.

فتح‌الهی درباره میزان سرمایه اولیه تاسیس بانک آف‌شور اذعان داشت: در حال حاضر بحث اصلی ما سرمایه اولیه برای تاسیس این بانک‌های آف‌شور نیست؛ بلکه باید دولت اجازه سرمایه‌گذاری در این حوزه را بدهد و پس از صدور مجوزها می‌توان کار را شروع کرد.

وی با اشاره به ابزار بانک‌های آف‌شور برای کاهش اثرات تحریم در سیستم بانکی و نقل و انتقالات پول اظهار کرد: به طور قطع تاسیس بانک آف‌شور در شرایط تحریمی به کمک کشور خواهد آمد و نباید این فرصت‌ها را از دست دهیم.

سرپرست منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان نمود: امیدواریم در سال‌۱۴۰۱ بانک آف‌شور در منطقه آزاد قشم تاسیس شود.