در سفر یک روزه اعضای کمیسیون انرژی مجلس به جزیره قشم مورد بازدید قرار گرفت:

دستاوردهای منطقه آزاد قشم در عرصه سرمایه‌گذاری و تامین و تولید انرژی

افزون بر 14نماینده عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در سفر یک روزه به جزیره قشم، ضمن دیدار با رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و آشنایی با فعالیت‌ها و دستاوردهای این سازمان در عرصه سرمایه‌گذاری و تامین و تولید انرژی، از دو واحد بزرگ تامین انرژی در جزیره بازدید و پیشرفت‌ها، ظرفیت‌ها، طرح‌ها، پیشنهادات و مسائل و موانع تولید انرژی را در این واحدها بررسی نمودند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در دیدار با فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و اعضای این کمیسیون، به تفصیل آخرین وضعیت تولید و تامین انرژی شامل برق، گاز و نفت را در جزیر برشمرد و گفت: با هدف تامین سوخت و مواد اولیه واحدهای حوزه نفت و انرژی و همچنین خوراک واحدهای پتروشیمی منطقه آزاد قشم، افزون بر ۳۵میلیون مترمکعب گاز از طریق خط‌۷ سراسری به وسیله خط لوله ۳۰اینچی از طریق بندرعباس به جزیره قشم انتقال می‌یابد.

علی درویش‌پور با اشاره به اینکه دو برابر پیک مصرف برق در جزیره با اقدامات خوب انجام شده در حوزه‌های زیربنایی و آغاز به کار نیروگاه‌های برق در قشم، توان تولید برق در جزیره وجود دارد، افزود: در طرح جامع هاب انرژی جزیره قشم نیز موافقت اصولی با ۵شرکت نهایی شد و چهار شرکت ایرانی و یک شرکت چینی مقرر گردیده با هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، افزون بر ۱۰میلیون تن متانول در سال تولید در جزیره قشم کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان درخصوص تامین آب جزیره قشم نیز اظهار نمود: حل نهایی این موضوع با انجام کار پیوسته با همکاری و هم‌افزایی شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان در دستورکار این سازمان قرار دارد.

همچنین، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه اعضای این کمیسیون با سفر به مناطق مختلف کشور واقعیات هر منطقه را از نزدیک مشاهده و آنها را با مصوبات مجلس منطبق می‌کنند، گفت: من از نزدیک با مسائل جزیره قشم آشنا هستم و از همان اول معتقد بودم که طرح‌های توسعه این جزیره و همه مناطق جنوب کشور باید دریامحور باشد.

فریدون عباسی با انتقاد از تمرکز طرح‌های کلان کشور در حوزه انرژی در استان‌های مرکزی، بر ضرورت اجرای این‌گونه طرح‌ها در مناطق جنوب کشور تاکید کرد و افزود: هر چقدر جمعیت، فکر و کسب و کارها در مناطق جنوب کشور توسعه پیدا کند، زمینه رشد سرمایه‌گذاری در این مناطق نیز گسترش می‌یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اتخاذ راهبرد و سیاستگذاری درست را برای توسعه کشور اجتناب‌ناپذیر خواند و اظهار داشت: به طور قطع در چنین شرایطی تحریم‌های خارجی نیز نمی‌تواند مانع توسعه کشور شود.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، باید برای مناطق آزاد کشور شاخص‌هایی تعیین شود و با حذف بوروکراسی در این مناطق، زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی را نیز می‌توان فراهم ساخت.

 

بازدید از دو واحد بزرگ تامین و تولید انرژی قشم

براساس این گزارش، فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای و اعضای این کمیسیون به همراه برخی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم و فرماندار شهرستان قشم، از محل نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰مگاواتی متعلق به گروه مپنا بازدید کردند.

این مجموعه با هدف توسعه تولید برق در جنوب شرق کشور و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه، نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با ظرفیت ۵۰۰مگاوات شامل دو واحد گازی ۱۷۵مگاواتی و یک واحد بخار ۱۶۰مگاواتی مشغول فعالیت است.

در ادامه، فعالیت‌های شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه قشم (شرکت نفت گورزین) نیز مورد بازدید رئیس کمیسیون انرژی و تعدادی از اعضای این کمیسیون به همراه برخی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم و فرماندار شهرستان قشم قرار گرفت.

فعالیت‌های این مجموعه امکان تامین سوخت و خوراک صنایع مختلف و به‌ویژه نیروگاه‌های برق شامل نیروگاه قشم مولد و آب و برق مپنا را جهت تامین انرژی مورد نیاز در سطح جزیره و همچنین با استفاده از گازهای همراه نفت میدان هنگام، امکان تامین سوخت و خوراک طرح‌های پتروشیمی قشم را فراهم می‌سازد.