مشاور رئیس‌جمهور در اولین نشست خبری خود با رسانه‌ها عنوان کرد:

سهم ۱۷درصدی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سرمایه‌گذاری خارجی در کشور

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: 148میلیون دلار در مناطق آزاد و 15میلیون دلار در مناطق ویژه سرمایه‌گذاری شده که درمجموع به 163میلیون دلار رسیده و 17درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال‌1400 را به خود اختصاص داده است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، سعید محمد امروز پنجشنبه (۲۹اردیبهشت ماه) پس از آیین افتتاح ۸۲طرح صنعتی، عمرانی و کشاورزی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس آمارها، صادرات از مناطق آزاد به خارج از مرزهای کشور یک میلیارد و ۹۶میلیون دلار و از مناطق ویژه اقتصادی ۱۵میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار انجام‌ شده که در سال‌۱۴۰۰ مجموعا به ۱۵میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار رسیده است که البته این آمارها شامل ترانزیت‌های انجام ‌شده نمی‌شود و تماما مربوط به تولیدات مناطق است.

وی افزود: با وجود تمام اخبار کذب مبنی بر سکوی وارداتی بودن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در سال‌۱۴۰۰ شاهد یک میلیارد و ۱۰۶میلیون دلار در مناطق آزاد و ۳میلیارد و ۵۹۰میلیون دلار در مناطق ویژه اقتصادی بودیم که مجموع آن به ۴میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار واردات رسیده است.

مشاور رئیس‌جمهور تاکید کرد: تراز تجاری در مناطق ویژه اقتصادی در سال‌۱۴۰۰ به ۱۱میلیارد دلار رسید، البته در مناطق آزاد این تراز منفی است، اما فاصله ۱۰میلیون دلاری دارد؛ این رقم در سال‌۹۵ حدود ۹۰۰میلیون دلار منفی بود؛ ولی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال‌۱۴۰۱ تراز تجاری این مناطق مثبت خواهد شد.

 

سرمایه‌گذاری ۱۰۰هزار میلیاردی در مناطق آزاد

سعید محمد درخصوص سرمایه‌گذاری در این مناطق در سال‌۱۴۰۰ تصریح کرد: ۳۶هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ۶۴هزار میلیارد تومان در مناطق ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاری شده که مجموع آن به ۱۰۰هزار میلیارد سرمایه‌گذاری داخلی می‌رسد.

وی با اشاره به وضعیت معاملات در مناطق آزاد اظهار داشت: در سال‌های گذشته معاملات ملکی بسیاری شکل گرفته و در ابهام قرار داشت که با بررسی‌های حقوقی به آنها رسیدگی شد.

وی افزود: از شهریورماه سال گذشته تاکنون ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار متر اراضی به ارزش ۸۳هزار میلیارد تومان که نزدیک به رقم بودجه عمرانی کشور است، با روش‌های حقوقی و قضایی به نفع مناطق آزاد برگشته است و در سال جاری بیش از این میزان  بازخواهد گشت.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در ۱۵۰کشور جهان بیش از ۵هزار و ۷۰۰منطقه آزاد وجود دارد، تصریح کرد: در ایران با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای، هشت منطقه آزاد فعال در کشور وجود دارد و هفت منطقه ازجمله اردبیل، قصرشیرین، مهران،‌ بوشهر، سیستان، بانه‌-مریوان و اینچه‌برون نیز مصوب و در حال راه‌اندازی است. همچنین ۳۳منطقه ویژه اقتصادی فعال در کشور داریم و ۴۶منطقه ویژه مجوزهای لازم را اخذ نموده و در مرحله ایجاد سازمان مسئول هستند.

سعید محمد با بیان اینکه ظرفیت بسیاری در این مناطق وجود دارد،‌ اذعان نمود: ۱۰درصد از کل هزینه‌های توسعه‌ای و زیرساختی توسط سازمان‌های مناطق آزاد و ۹۰درصد دیگر توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و در عوض یک واحد هزینه، ۹واحد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۶هزار و ۳۷۰میلیارد تومان هزینه توسعه زیرساخت‌ها شامل حمل‌و‌نقل، عمران منطقه‌ای، گردشگری و صنعت و معدن را انجام داده‌اند، اظهار داشت: در زمینه ایجاد شغل ۵۳۱هزار شغل مستقیم ایجاد شده که ۳۶۰هزار شغل مربوط مناطق آزاد و ۱۷۱هزار شغل مختص به مناطق ویژه اقتصادی است.

مشاور رئیس‌جمهور تصریح کرد: ۲هزار و ۵۳۰واحدهای تولیدی فعال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستقر هستند که یکهزار و ۷۷۰واحد آن در مناطق آزاد و ۷۵۴واحد آن در مناطق ویژه اقتصادی واقع شده است و بیش از ۴۷هزار واحد صنفی در این مناطق مستقر هستند و ۲هزار و ۳۰۰واحد خدماتی تخصصی مانند پولی، لجستیکی و بانکی نیز مشغول به فعالیت می‌باشند.

سعید محمد عنوان کرد: ارزش تولیدات واحدهای مستقر در مناطق آزاد در سال‌۱۴۰۰ به ۵۹۲هزار میلیارد تومان رسید که ۴۷هزار میلیارد تومان آن در مناطق آزاد و ۵۴۵هزار میلیارد تومان آن در مناطق ویژه  اقتصادی بوده است.

وی در خصوص گردشگری در مناطق آزاد نیز گفت: نوروز امسال ۴میلیون و ۹۰۰هزار گردشگر به این مناطق سفر کردند که این رقم نسبت به نوروز سال‌۹۸ که پیش از آغاز کرونا می‌باشد، رشد ۳۰درصدی را نشان می‌دهد.

 

ورود خودروهای برقی به مناطق آزاد

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه پس از ممنوعیت واردات خودرو در سال‌۱۳۹۷، مناطق آزاد نیز در این زمینه وارداتی نداشت، تصریح کرد: در این سال‌ها با مشکلاتی به لحاظ فرسودگی ناوگان حمل‌و‌نقل مواجهه بوده‌ایم، خصوصا که چهره کیش و قشم را به عنوان جزایر گردشگری خراب کرده است.

سعید محمد با بیان اینکه از واردات سال‌های گذشته حدود ۲هزار و ۵۰۰خودرو در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار داشت، تاکید کرد: پیگیر بودیم تا با صدور رای دادگاه مبنی بر عدم امکان استفاده این خودروها در سرزمین اصلی بتوانیم از آنها در مناطق آزاد بهره ببریم که موافقت اولیه نیز کسب شد، اما با توجه به زمان‌بر بودن و نیاز به تامین خودرو در جریان جام‌جهانی، درخواست کردیم که خودرو به‌طور مستقیم به مناطق آزاد وارد شوند.

وی گفت: در دو هفته گذشته واردات خودرو در هیات دولت مطرح و مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد که پس از تعیین شیوه‌نامه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروی برقی به صورت نامحدود وارد مناطق آزاد کشور شود.

 

همکاری با قطر در رویداد جام‌جهانی فوتبال در دستورکار است

مشاور رئیس‌جمهور همچنین درباره زیرساخت‌های منطقه آزاد کیش برای مسابقات جام‌جهانی اظهار داشت: دو فروند کشتی کروز تامین شده و تا برگزاری مسابقات سه فروند کشتی دیگر تامین می‌شود و ظرفیت این کشتی‌ها بین ۱۵۰ تا ۳۵۰مسافر است‌.

سعید محمد با بیان اینکه زیرساخت‌های هتل‌های کیش درحال افزایش است و دو هتل ۵ستاره به زودی افتتاح می‌شود، ادامه داد: قرار بر این است که ۴۰۰پرواز در هفته، در ایام جام‌جهانی از کشورمان به قطر برقرار شود‌.

وی تاکید کرد: طبق مذاکرات انجام شده، قرار بر این است که فضاهای اسکان ایران هم در هایا کارت قطر تعریف شود و در این صورت یک فرصت مطلوب برای کشورمان ایجاد می‌شود، همچنین مقرر شده است برای افرادی که تمایلی ندارند، مهر ورود ایران به پاسپورت‌شان نخورد.

 

موافقت بانک مرکزی برای ایجاد بانک آف‌شور در کیش

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ایجاد بانک آف‌شور در مناطق آزاد اظهار داشت: در شش‌ماه گذشته طی مذاکرات با بانک مرکزی، مجوز تاسیس بانک آف‌شور صادر شد و اکنون به دنبال جذب سهامداران خارجی هستیم که بتوان مقدمات راه‌اندازی آن ‌را فراهم کرد.

سعید محمد با بیان اینکه آف‌شور یک شعبه ارزی بانکی مستقل از بانک مرکزی در مناطق آزاد است، تاکید کرد: با راه‌اندازی این بانک، ایرانیان خارج از کشور می‌توانند ارز خود را برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به کشور بیاورند و با توجه به تحریم‌ها با مشکلی مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: با وجود مستقل بودن بانک آف‌شور، اما بانک مرکزی بخشی از نظارت را برعهده دارد.

 

اخذ مالیات بر ارزش افزوده مهاجرت سرمایه‌گذاران را به دنبال دارد

مشاور رئیس‌جمهور اظهار داشت: درحال حاضر مناطق آزاد ۲۰سال و مناطق ویژه اقتصادی ۱۳سال معافیت مالیاتی و گمرکی دارند؛ اما در سال گذشته و در قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، مناطق آزاد نیز مشمول پرداخت این مالیات شدند که از ۱۳دی‌ماه سال۱۴۰۰ اجرایی شد که مشکلات فراوانی را به دنبال داشت، ازجمله اخذ ۲بار مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان در مناطق آزاد بود.

سعید محمد با بیان اینکه به دنبال اصلاح این قانون هستیم، گفت: در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، امکان کوچ سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد؛ زیرا به عنوان مثال امارات معافیت ۵۰سال معافیت مالیاتی، اعطای زمین رایگان و اعطای تسهیلات ارزی معادل ۹۰درصد سرمایه موردنیاز را ارائه می‌دهد.

وی همچنین درباره احداث مناطق آزاد مشترک با کشورهای همسایه نیز بیان داشت: تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه با قطر، ارمنستان و عمان نهایی شده که به زودی به امضا خواهد رسید و همچنین از سوی روسیه، سوریه و اقلیم کردستان عراق جهت راه‌اندازی مناطق آزاد مشترک علاقه‌مندی‌هایی وجود دارد.

گفتنی است؛ صبح امروز پنج‌شنبه (۲۹ اردیبهشت ماه) با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور، ۸۲پروژه صنعتی، عمرانی و کشاورزی با بیش از ۶۱هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی قشم، ارس، کیش، انزلی و ماکو و مناطق ویژه اقتصادی پارسیان، سهلان، بوشهر، لرستان، لامرد، بجنورد و نمین به صورت همزمان‌ به بهره‌برداری رسید.