ستاره اسکندری بازیگر، طراح لباس و مد و مدیر گروه تار اول: هنر سوزندوزی زنان بلوچ قابلیت جهانی شدن دارد
بازیگر سینما و طراح لباس و مدیر گروه تار اول درخصوص جریان طراحیهای لباس مجموعه تار اول که برگرفته از هنر سنتی و مدرن است، بیان کرد: ما در حدود یازده سال پیش جریانی را با نام تار اول راهاندازی نمودیم که هدف از این طرح تلفیق بافت پارچه با سبک قدیم و هنر طراحی […]
بازیگر سینما و طراح لباس و مدیر گروه تار اول درخصوص جریان طراحیهای لباس مجموعه تار اول که برگرفته از هنر سنتی و مدرن است، بیان کرد: ما در حدود یازده سال پیش جریانی را با نام تار اول راهاندازی نمودیم که هدف از این طرح تلفیق بافت پارچه با سبک قدیم و هنر طراحی نوین است که خروجی این مدل کار، نیاز امروز جامعه ما میباشد. نگاه بنده برای راهاندازی این مجموعه بر پایه حفظ و احیای هنر پارچهبافی بود و معتقد هستم ماشینی شدن این روزها تا حدودی در حال از بین بردن هنرهای دستی است و هدف گروه ما حفظ و نگهداری صنعت دستی است.
اخبار آزاد مناطق، ستاره اسکندری درباره حضور گروه تار اول در جشنواره مد و لباس فجر اظهار داشت: ما اولین دوره است که در جشنواره مد و لباس فجر حضور داریم و بسیار خوشحالم که این رویداد بینالمللی در چابهار و با هدف حفظ و احیای هنر شگفتانگیز سوزندوزی برگزار شد. اتفاق بسیار خوبی که در حاشیه این جشنواره رخ داده است، تبادل فرهنگی میان هنرمندان داخلی و خارجی بود که با توجه به محدودیتهایی که ما در کشور شاهد هستیم این برنامه باعث شد که با عنایت به حضور هنرمندان خارجی، یک نوع نگاه جدید در توسعه هنر سوزندوزی به کشور ورود پیدا کند که این رخداد بسیار برای ما با ارزش است؛ به عنوان مثال طرحهای اروپا که با مدلهای داخلی ما هیچ سنخیتی ندارد، در این نمایشگاه حضور داشتند و تلفیق بسیار جذابی در مدلهای اروپایی با رویکرد هنر دستی ایران در این جشنواره به نمایش گذاشته شد.
وی در ادامه افزود: من برای اولین بار بود که به چابهار سفر کردم و از رسانهها موضوعات مختلفی را در این خصوص شنیده بودم؛ اینکه این جشنواره در این منطقه برگزار شد یک رخداد بسیار خوب است، با این نگاه که زنان هنرمندی که در یک منطقه در حال کار هستند و این جشنواره باعث شد که این بانوان با فرهنگهای متفاوت برخورد داشته باشند و همچنین شرکتکنندگان از اقصا نقاط ایران و جهان با فرهنگ زنان بلوچ آشنا شدند و مهمترین نکته این جشنواره آشنا شدن همه شرکتکنندگان خارجی با ظرفیتها و پتانسیلهای هنر زنان سوزندوز این منطقه از کشور بود؛ همچنین اگر ما مباحث آموزشی در این حوزه را جدی بگیرم و بتوانیم بر تلفیق این هنر با مد و طرح روز بیشتر کار کنیم، میتوانیم شاهد اتفاقات بسیار خوب در این صنعت با مشارکت هنرمندان منطقه چابهار باشیم و از دیدگاه من سوزندوزی این قابلیت را دارد که به تمام جهان صادر گردد.
اسکندری درخصوص اقتصاد هنر دستی سوزندوزی در منطقه چابهار گفت: اگر سوزن دوزی بازتعریف شود، به معنای اینکه با طراحیهای جدید آمیخته گردد، قابلیت جهانی شدن را دارد و به تعبیری مرزی نمیشناسد و میتواند از جنس هنرهای دستی باشد که تا ابد ادامه خواه داشت و در طراحیهای مختلف و مدرن در پوشاک استفاده شود؛ به شرط اینکه تبلیغ درست از این هنر در عرصههای داخلی و خارجی صورت پذیرد و از هنر زنان بومی منطقه استفاده شود و با طرحهای روز و مدرن ترکیب گردد و به کشورهای مختلف و شهرهای دیگر در داخل ایران صادر شود و نه تنها به عنوان صرفا پوشاک و لباس، بلکه به عنوان طرحهایی در قالب کیف، کفش، روتختی و هزاران طرح دیگر و… چراکه این هنر میتواند بسیار گسترده مورد استفاده قرار بگیرد و بسیار حیف است که صرفا در یک جامعه و به صورت بومی خلاصه بماند.
بازیگر سینما و طراح لباس و مدیر گروه تار اول درمورد جشنواره و نمایشگاه مد و لباس فجر افزود: از دیدگاه من این جشنواره بسیار جذاب است و معتقد هستم که ما باید به سمتی حرکت کنیم که در مد و پوشاک خودمان، فرهنگی از هنر کشورمان وجود داشته باشد.
اسکندری در پایان درخصوص نقش منطقه آزاد چابهار در توسعه هنرهای دستی جوامع محلی تاکید کرد: بیتردید نقش منطقه آزاد چابهار در این امر بسیار موثر است؛ زمانی که ما نام یک منطقه آزاد را بر روی یک منطقه میگذاریم، ناخواسته یکسری امکانات برای آن نقطه ایجاد میشود و این اتفاق میتواند در مسیر توسعه منطقهای بسیار موثر باشد. از دیدگاه من نقش آقای دکتر کردی به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بسیار تاثیرگذار و کلیدی است و نگاه ایشان به عنوان بالاترین مقام اجرایی به انتشار فرهنگ بومی منطقه چابهار پراهمیت و سازنده است و از دیدگاه بنده، نگاه آقای دکتر کردی به توسعه و صادرات فرهنگ بومی منطقه آزاد چابهار بسیار ارزشمند است.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰