مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت:

جزیره زیبای قشم، میزبان ۹۵۲هزار گردشگر در تعطیلات نوروزی۱۴۰۲

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از ورود ۹۵۲هزار گردشگر در تعطیلات نوروزی امسال به بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس خبر داد و گفت: آمدن این تعداد مسافر به سرزمین آب و آفتاب نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۳۰درصد افزایش داشته است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، افشار فتح‌الهی در نخستین نشست خبری سال جدید با اصحاب رسانه جزیره قشم، با ارائه آمار عملکرد این سازمان در سال‌۱۴۰۱ اظهار داشت: سالی که گذشت، سال موفقیت‌های خوب و بی‌شماری برای این جزیره در عرصه‌های مختلف بود.

وی ادامه داد: در سال گذشته، ۲۳۶میلیارد تومان بودجه عمرانی صرف اجرای پروژه‌های عمرانی در جزیره قشم شد که در مقایسه با بودجه ۷۷میلیاردی در مدت مشابه سال‌۱۴۰۰، ۲۰۶درصد رشد و افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: تعداد واحدهای صنعتی فعال در سال‌۱۴۰۰ در این جزیره ۱۹۸واحد بود که این تعداد در سال‌۱۴۰۱، به ۲۱۴واحد صنعتی فعال افزایش پیدا کرد که این آمار نسبت به سال‌۱۴۰۰، هشت درصد رشد داشته است.

فتح‌الهی اضافه کرد: ارزش تولیدات واحدهای صنعتی جزیره قشم در سال‌۱۴۰۰، ۳۸۲میلیون دلار بود که در سال‌۱۴۰۱ به یکهزار و سه میلیون دلار با رشد ۱۶۳درصدی رسید و به لحاظ ریالی هم ۴هزار و ۹۵۱میلیارد تومان در سال‌۱۴۰۰ بود که این عدد در سال۱۴۰۱ به ۱۵هزار و ۶۵۶میلیارد تومان رسید که رشد ریالی ۲۱۶درصدی ارزش تولیدات صنعتی را به همراه داشته است.

وی با اشاره به ارزش سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در جزیره قشم، گفت: در این حوزه نیز ۴۴درصد رشد داشته‌ایم، ولی ارزش سرمایه‌گذاری‌های محقق شده در سال‌۱۴۰۰، ۷۸۰میلیارد تومان بود که این آمار در سال‌۱۴۰۱ به ۵هزار میلیارد تومان رسید که در حوزه سرمایه‌گذاری‌های محقق شده با ۵۴۱درصد و در حوزه صدور مجوزها، با ۲۳درصد رشد همراه بوده است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در حوزه واردات و صادرات به جزیره قشم نیز اتفاقات ارزشمندی رخ داده است، صادرات به داخل کشور از طریق این جزیره در سال‌۱۴۰۰، ۵۸میلیون دلار بود که این آمار در سال‌۱۴۰۱ به ۲۶۲میلیون دلار افزایش پیدا کرد که در این بازه زمانی ۳۴۶درصد در صادرات به داخل کشور رشد داشته‌ایم؛ همچنین صادرات به خارج از کشور از این جزیره در سال‌۱۴۰۰، ۳۷٫۵میلیون دلار بود که این آمار در سال‌۱۴۰۱ به ۲۰۲میلیون دلار رسید که این عدد ۴۳۴درصد رشد در صادرات به خارج از کشور را نشان می‌دهد.

فتح‌الهی اظهار کرد: در حوزه صادرات مجدد در سال‌۱۴۰۰، ۶میلیون دلار بود که در سال‌۱۴۰۱ به ۱۶میلیون دلار رسید که با ۱۷۷درصد رشد همراه بوده است و در مجموع جمع این صادرات به ۴۸۱میلیون دلار رسید که سهم خوبی در صادرات ملی است و متوسط هم حدود چهار برابر شده است، به علاوه‌بر اینکه در بخش واردات خصوصا واردات کالای همراه مسافر، این منطقه آزاد منفی ۱۲درصد کاهش داشته‌ایم.

 

تراز تجاری مثبت و راه‌اندازی پروژه‌های پل خلیج‌فارس و بانکرینگ قشم

وی بیان داشت: تراز تجاری این منطقه در سال‌۱۴۰۰ منفی ۱۲۳میلیون دلار بود، که در سال‌۱۴۰۱ این تراز مثبت شد و ۵۷میلیون دلار تراز تجاری مثبت در سال گذشته را تجربه کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در حوزه اراضی هم به لطف خدا، ما موفق به بازپس‌گیری اراضی واگذار شده این جزیره به نام سرمایه‌گذاری به افراد مختلف به مساحت یکهزار و بیست هکتار با همکاری دستگاه قضایی به ارزش حدود ۶۰هزار میلیارد تومان به بیت‌المال شده‌ایم.

فتح‌الهی با ارائه گزارشی از آخرین اطلاعات مربوط به مسکن جوانان جزیره قشم افزود: در سالی که گذشت، ۶هزار و ۱۵۷نفر از جوانان این جزیره را زمین‌های خود را دریافت کردند و مجموع واگذاری‌های انجام شده در طرح مسکن جوانان این جزیره، ۱۸۱هکتار زمین در ۴۲روستا و ۴شهر انجام شده و فقط ۲شهر دیگر باقی مانده که درحال انجام مقدمات واگذاری در آنها هستیم.

وی اظهار کرد: راه‌اندازی پروژه‌های پل خلیج‌فارس و پروژه بانکرینگ (عملیات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها و سایر شناورها در دریا) به عنوان آرزوی چندین ساله مردم جزیره قشم و کشور، دو گام بلند موفقیت‌آمیز این منطقه آزاد در عرصه افتخارات منطقه‌ای و ملی بود که در سال‌۱۴۰۱ محقق شد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم با ارائه گزارشی از عملکرد ستاد اجرایی خدمات سفر قشم گفت: نوروز‌۱۴۰۲ به لطف خداوند و همکاری همه اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر قشم بدون هیچ‌گونه حادثه و مشکلی به پایان رسید.

فتح‌الهی با اشاره به اینکه استان هرمزگان به عنوان سومین مقصد سفرهای نوروزی کشور معرفی شد، افزود: این استان در روزهای پایانی سال گذشته و نوروز امسال دومین استان اقامتگاهی کشور بود که عمده مسافرین نوروزی ورودی به این استان وارد جزیره قشم شدند.

وی با بیان اینکه در تعطیلات نوروزی کمبودی در اقلام عمومی و مصرفی گردشگران و مسافرین نوروزی ورودی به این جزیره نداشته‌ایم، اظهار کرد: تمام پیش‌بینی‌ها و تهمیدات لازم برای ورود و میزبانی از این تعداد گردشگر به جزیره قشم از ماه‌ها پیش انجام شده بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: خوشبختانه در تعطیلات نوروزی امسال در بحث حوادث جاده‌ای و ترافیکی فقط تعدادی انگشت شماری بی‌احتیاطی ثبت و گزارش شد و در بحث غرق‌شدگی‌ها که هر ساله متاسفانه تلفات داشتیم، امسال با فعالیت ۲۰ناجی غریق در نقاط خطرآفرین و پرحادثه سواحل این جزیره با هدف کمک به حفظ جان گردشگران و پیشگیری از غرق شدگی احتمالی آنان در تعطیلات نوروزی، ۱۵نفر از خطر مرگ نجات یافتند.

فتح‌الهی اعلام کرد: بیشترین حجم ورودی گردشگران و مسافران نوروزی به جزیره قشم از بنادر پل و لافت انجام شد که امسال ۱۵۱هزار خودرو در ایام نوروز وارد سرزمین عجایب هفتگانه خلیج‌فارس شدند که این آمار رشد ۱۰درصدی نسبت به مدت مشابه در سال‌۱۴۰۱ را داشته است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: مجموع مسافران ورودی به جزیره قشم به ۹۵۲هزار نفر رسید که نسبت به سال گذشته ۳۰درصد افزایش ورود گردشگر و مسافر را به نگین خلیج‌فارس داشتیم که ۷۴۳هزار نفر از آنها از طریق بنادر پل و لافت با ۴۱درصد رشد، ۳۴هزار نفر از طریق فرودگاه بین‌المللی قشم با ۲۱درصد رشد و ۱۷۵هزار مسافر دیگر نیز از طریق بندر مسافری شهید ذاکری قشم وارد این جزیره شدند که آمار ورودی از بندر شهید ذاکری با توجه به تعطیلی این بندر به دلیل مساعد نبودن شرایط جوی و دریایی در برخی از روزهای تعطیلات نوروزی، ۲درصد کمتر نسبت به سال‌۱۴۰۱ بود.