مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم خبر داد:

تمدید پروانه اشتغال ۷۵۰نفر از اتباع خارجی در قشم

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: از ابتدای سال تاکنون تعداد یک هزار و ۷۲نفر از اتباع خارجی در قشم از خدمات این اداره بهره‌مند شده‌اند که ۷۲درصد از آنان شامل ۷۵۰نفر، پروانه اشتغال خود را تمدید کردند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، سلیمان رنجبری با اعلام این مطلب بیان داشت: پروانه اشتغال اتباع خارجه باطل شده است و مابقی از سایر خدمات استفاده کردند.

وی از کاهش ۹۸درصدی روادید موقت خبرداد و تصریح کرد: در سال‌۹۸ تعداد ۱۷۵نفر از این مجوز استفاده کرده‌اند که این رقم از ابتدای امسال تاکنون به ۳نفر کاهش یافته است.

به گفته مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم‌، از ابتدای سال ۵۰۰نفر از اتباع بیگانه غیرمجاز در قشم شناسایی و به کشور خود بازگردانده شدند.

رنجبری ادامه داد: این اقدام توسط کارگروهی متشکل از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی شهرستان قشم با شناسایی اتباع خارجی غیرمجاز، نسبت به اخراج این افراد براساس قانون صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه داشتن کارت فعالیت لازمه حضور و اشتغال اتباع بیگانه در قشم است، افزود: این کارگروه با هدف جلوگیری از حضور اتباع خارجی غیرمجاز در قشم، هفته‌ای ۲بار از کارگاه‌ها و شرکت‌های صنعتی بازدید می‌کنند.

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: به کارگیری افراد غیرمجاز خارجی در کارگاه‌ها و شرکت‌ها بر اساس قانون مشمول پرداخت جریمه می‌شود که این رقم برای نخستین بار سه میلیون و ۵۰هزار ریال است و برای بار دوم به ۶میلیون و ۱۰۰هزار ریال افزایش خواهد یافت و متخلفان برای تکرار این عمل در سومین بار به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

 

۸۸۱ تقاضای دریافت بیمه بیکاری بررسی شد

رنجبری با اشاره به این که از ابتدای امسال تاکنون ۸۸۱تقاضای دریافت بیمه بیکاری بررسی شده است، گفت: بیش از ۹۰درصد از متقاضیان، حقوق خود را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: از این تعداد، ۵۰۰تَن در سامانه دولت و برای بیماری کرونا و ۳۸۱تَن در مراجعه به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تقاضای خود را به ثبت رساندند و هم‌اکنون ۱۵۰تَن نیز ماهیانه بیمه بیکاری خود را دریافت می‌کنند.

به گفته مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم‌، بیشترین آمار بیکاری ناشی از شیوع ویروس کرونا در صنایع گردشگری ثبت شده است.

رنجبری تصریح کرد: ۱۰درصد باقی‌مانده از تعداد ثبت‌نام کنندگان در سایت برای برقراری بیمه بیکاری به دلایل شخصی مانند مشکل در حساب بانکی و نقص در پرونده تاکنون از این خدمت بی‌بهره مانده‌اند که به محض رفع مشکل، مبلغ‌های تعیین شده به حساب این افراد واریز می‌شود.

وی ادامه داد: در این مدت همچنین ۲۷۹فقره شکایت کارگران از کارفرمایان دریافت شده که ۱۲۲مورد، منجر به صدور رای و مابقی به صلح و سازش انجامید.

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم‌ در پایان اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون نیز سه هزار و ۲۷۰مکاتبه اداری انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری دارد.