دبیر شورایعالی مناطق آزاد در نشست با فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی‌ عنوان کرد:

تراز تجاری مثبت، بیانگر رویکرد صادرات‌محور بودن مناطق آزاد است

دومین نشست فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی با حمیدرضا مومنی دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی با حضور علی اوسط اکبری مقدم رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، اعضای هیات مدیره و معاونین این سازمان برگزار شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در این نشست دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با تبیین موفقیت‌های حاصل شده در مناطق آزاد به همت فعالان اقتصادی بیان کرد: در سه سال گذشته تراز تجاری مناطق آزاد کشور مثبت بوده و این امر بیانگر رویکرد صادرات‌محور بودن مناطق آزاد بوده که با توسعه زیر‌ساخت‌های لازم زمینه تولید و صادرات محصولات متنوع را به بازارهای جهانی فراهم کرده است.

حمیدرضا مومنی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد افزود: در هشت سال گذشته  ۴۰۳هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی در سطح مناطق آزاد انجام شده که مورد بهره‌برداری قرار گرفته و ۳۰۷هزار میلیارد تومان پروژه با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰درصد نیز هم‌اکنون در مناطق آزاد در حال ساخت و تکمیل می باشد .

وی تاکید کرد: در مجموع سهم سرمایه‌گذاری سازمان‌های مناطق آزاد در این حجم سرمایه‌گذاری تنها ۸درصد در‌حوزه توسعه و ایجاد زیرساخت می‌باشد و ۹۲درصد این سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی محقق شده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به تدوین برنامه‌های راهبردی ۳ساله اشاره و خاطرنشان کرد: متناسب با برنامه هفتم توسعه برنامه راهبردی ۳ساله توسعه مناطق آزاد تدوین شده که مسیر راه به منظور توسعه همه‌جانبه و حفظ درآمد پایدار در مناطق آزاد و ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار مدیران عامل قرار می‌دهد.

مومنی، استقرار گمرک مستقل در مناطق آزاد را یک ضرورت عنوان کرد و گفت: بر‌اساس قوانین مناطق آزادی که گمرک مستقل نداشته باشد، کارایی و خدمات کمتری ارائه خواهند داد که منجر به عدم رضایت فعالین اقتصادی در مناطق آزاد می‌شود. طبق بررسی های انجام شده ۹۸درصد از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جهان در حوزه امور مالیاتی و ۹۴درصد از  این مناطق در حوزه قوانین گمرکی ساختاری مستقل نسبت به سرزمین اصلی دارند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان به احصاء مشکلات فعالین اقتصادی در سطح وزارتخانه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: بخش زیادی از مشکلات در سطح ملی بررسی و رفع شده است و با حضور دکتر خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد امیدواریم بتوانیم در حوزه ایجاد بانک خصوصی مناطق آزاد، ارائه نظام نامه لجستیک، و رفع مشکلات احصا شده در حوزه امور مالیاتی توفیقاتی را کسب نماییم.

گفتنی است، در این نشست فعالان اقتصادی در حوزه‌های تجاری، صنعتی، دانش‌بنیان، تولیدی و بندری  هر کدام نظرات و مشکلات خود را بیان و راهکارهای پیشنهادی را عنوان داشتند.