معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار کرد:

ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و ترکیه، راهبردی تحول‌آفرین برای دو کشور

در جلسه رئیس و اعضای مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری و هیات همراه با قائم‌مقام مدیرعامل و معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و ترکیه، راهبردی تحول آفرین برای دو کشور و منطقه معرفی شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در این جلسه گفت: ایجاد منطقه آزاد مشترک بین ایران و ترکیه در محدوده منطقه آزاد ماکو همچنین ایجاد شهرک صنعتی مشترک و توسعه بازارچه‌های مرزی ساری‌سو، ظرفیتی مهم برای توسعه اقتصادی برای کشور و منطقه است.

فریدون فدایی‌دولت افزود: با ایجاد منطقه آزاد فرامرزی، واحدهای تولیدی در این مناطق جان می‌گیرد و ورود نیروی کار ایران به بازارهای کشورهای همسایه در سایه ایجاد مناطق آزاد فرامرزی قابل پیش‌بینی است.

قائم‌مقام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو خاطرنشان کرد: منطقه آزاد ماکو در سایه دیپلماسی موفق دولت می‌تواند به شاهراه ارتباطی و ترانزیت کشورهای آسیای میانه و اروپا تبدیل شود.

همچنین، رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری نیز در این نشست گفت:‌ در ایران مفهوم مناطق آزاد آن‌گونه که در خواستگاه خود مثل چین بوده، جانمایی نشده و فقط شبه منطقه آزاد ایجاد شده است و نتیجتا نمی‌توان توقعات مناطق آزاد جهان را از مناطق آزاد ایران داشت.

سید‌مهدی پاک‌ذات با بیان اینکه باید موانع بر سر راه مناطق آزاد برطرف و زیرساخت‌ها قبلا آماده می‌شد، افزود: مناطق‌آزاد باید با کشورهای همجوارشان تعاملات اقتصادی داشته باشند و از طرفی خیالشان از بابت حکمرانی مرکزی به عنوان پشتیبان و مدافع، راحت باشد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های ماکو برای سرمایه‌گذاری بسیار بالا است، اظهار کرد: در حوزه لجستیک، صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری مزیت‌های زیادی برای رشد وجود دارد، ولی باید موانع بر سر راه ترانزیت و حمل‌ونقل از مرز بازرگان و پلدشت با مذاکره با کشورهای ترکیه و آذربایجان مرتفع شود.

پاک‌ذات ادامه داد: مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری همچون پل ارتباطی بین سازمان برنامه و بودجه کشور با نهادهای علمی کشور همچون دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و اندیشگاهی پشتیبان مناطق آزاد است و برای رشد و توسعه این مناطق در موضوعات پژوهشی از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری اذعان نمود: در پژوهشگاه درخصوص نقش و جایگاه منطقه آزاد ماکو در توسعه ملی و نقش موثر اجرای ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و همچنین جایگاه منطقه آزاد ماکو در توسعه تجارت ملی در حوزه قفقاز و اوراسیا مطالعات و پژوهش‌های لازم را در دستورکار قرار خواهد داد.