مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار داشت:

ارزش ۵۸۶میلیون دلاری صادرات مجدد از منطقه آزاد انزلی

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: برخلاف تصور عامه، منطقه آزاد انزلی تنها در عرصه واردات فعال نمی‌کند (واردات این منطقه روغن، گندم و غلات موردنیاز کشور است)، امسال ارزش صادرات مجدد از این منطقه 586میلیون دلار بود که در 15سال گذشته بی‌سابقه بوده است‌.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، عیسی فرهادی در نشست با مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و معاونین و روسای ادارات شهرستان‌های استان گیلان در منطقه آزاد انزلی افزود: امسال بالغ بر ۹میلیون گردشگر از منطقه آزاد انزلی بازدید کرده‌اند که این مقدار تا پایان سال به ۱۰میلیون گردشگر خواهد رسید .

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که در سال‌۱۴۰۴ تعداد گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند به ۲۰میلیون نفر با حداقل ۲روز ماندگاری برسد و اوقات فراغت این گردشگران با اقدامات فرهنگی، ورزشی و تفریحی پر شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، ایجاد زیرساخت‌های ورزشی و تفریحی را از برنامه‌های در دست اقدام این منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: احداث پارک بازی کودکان با پیشرفته‌ترین امکانات در این منطقه درحال احداث است؛ زمین آن طراحی و از یک سرمایه‌گذار ایتالیایی برای سرمایه‌گذاری در این طرح دعوت شده است و اولین کسانی که باید از اجرای این طرح‌ها متنفع شوند، مردم گیلان هستند.

فرهادی اضافه کرد: منطقه آزاد انزلی با ۲هزار و ۲۵۰هکتار وسعت تنها ۵۰۰هکتار را در اختیار دارد و تنها منطقه آزادی است و تنها بندر کشور دارای سه اسکله بخش خصوصی است و در هفته آتی آگهی مزایده برای ۱۰اسکله دیگر را اجرایی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۳هزار غرفه در منطقه آزاد انزلی فعال است و تا سه‌ماه آینده بیش از ۵۰۰غرفه نیز بر تعداد موجود افزوده می‌شود، گفت: منطقه آزاد انزلی زمینه اشتغال حدود ۱۰۰درصد از بومی‌های منطقه را فراهم کرده است و درصد ناچیز باقی مانده نیز مربوط به سرمایه‌گذارانی است که برای اشتغال‌زایی در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده اند.

فرهادی، توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی را از اولویت‌های این سازمان اعلام و عنوان نمود: این سازمان به‌دنبال توسعه محدوده منطقه است که بخشی از زمین‌های موجود طبق قانون به این مجموعه اضافه می‌شود و بر وسعت این منطقه اضافه می‌گردد.

وی از اتصال راه‌آهن سراسری تا ۵ماه آتی به دریا خزر نیز خبر داد و اظهار کرد: این منطقه به ۹۵درصد تعهدات خود در حوزه راه‌آهن عمل کرده است و به‌زودی ریل مخصوص اتصال ریل به دریا از روسیه به بندر کاسپین وارد و نصب می‌شود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان با اشاره به اینکه شبکه ریلی کشور بدون اتصال به بنادر گیلان ناقص است، خاطرنشان کرد: در صورت اتصال ریل به بندر کاسپین، زمینه برای ترانزیت سالانه ۳۰میلیون تن کالای روسیه به حوزه خلیج‌فارس فراهم می‌شود. در ایستگاه پیربازار رشت ۲۰۰هکتار زمین به عنوان هاب کالای روسی در سطح خلیج‌فارس و شرق و غرب آسیا در نظر گرفته شده است و بخش اعظمی از این کار عملیاتی گردیده و بخش کمی ظرف ماه‌های آتی عملیاتی خواهد شد.