دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار کرد:

آمادگی سرمایه‌گذاران خارجی جهت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، جزئیات مذاکرات سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران را تشریح کرد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: از بهار امسال برنامه ویژه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای جهش سرمایه‌گذاری در این مناطق با معرفی این مناطق به عنوان «بهشت سرمایه‌گذاری» آغاز شده است.

به گفته حجت‌الله عبدالملکی؛ در این برنامه، فرصت‌های سرمایه‌گذاری این مناطق به شکل بسته‌های سرمایه‌گذاری شامل طرح توجیه اقتصادی اولیه‌، تامین زیرساخت‌ها و مجوزهای بی‌نام برای هر طرح، تولید و به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی عرضه شده که با استقبال کم‌نظیر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مواجه شده، به نحوی که اتاق سرمایه‌گذاران خارجی امارات متحده عربی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری تا ۱۰۰میلیارد دلار در این مناطق اعلام کرده است.

مشاور رئیس‌جمهور در ادامه افزود: این برنامه از ابتدای زمستان سال گذشته آغاز و طی آن مناطق آزاد اقتصادی موظف شدند فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود را به صورت بسته‌های کامل و قابل عرضه به سرمایه‌گذاران آماده نمایند. هدف از تولید این بسته‌ها، ارائه آنها به سرمایه‌گذاران ایرانی، ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی بوده است.

وی اظهار داشت: فاز اول این برنامه با ارائه ۳۷۰بسته در نمایشگاه ایران اکسپو۲۰۲۳ از ۱۷ تا ۲۰اردیبهشت‌ماه در تهران عرضه گردید. در این نمایشگاه علاوه‌بر سرمایه‌گذاران منفرد، گروه‌هایی از سرمایه‌گذاران در نمایشگاه حاضر شده و اطلاعات مربوط به این بسته را دریافت کردند. در جلسه‌ای در حاشیه این نمایشگاه با حضور مسئولان اتاق‌های بازرگانی و برخی مقامات سیاسی و اقتصادی کشور امارات متحده عربی، ضمن معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از سرمایه‌گذاران اماراتی جهت حضور و سرمایه‌گذاری در این مناطق دعوت به عمل آمد که در پاسخ، نماینده رسمی اتاق سرمایه‌گذاران خارجی امارات از تمایل اعضای این اتاق برای سرمایه‌گذاری تا سقف ۱۰۰میلیارد دلار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران خبر داد.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۷۰۰بسته سرمایه‌گذاری آماده شده که در حضور معاون اول محترم رئیس‌جمهور از آنها رونمایی و این بسته‌ها در نمایشگاه دوم در مشهد مقدس عرضه گردید و برنامه تولید و معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و توانمندی‌های صادراتی این مناطق به موازات تلاش برای بهبود فضای کسب و کار در این مناطق و تحقق عینی «بهشت سرمایه‌گذاری» در این دبیرخانه با همکاری همه مدیران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با قوت ادامه دارد.

شایان ذکر است؛ روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز اعلام کرد: در پی این اظهار، عده‌ای با زیرسوال بودن توانمندی‌های اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و با فضاسازی منفی در برابر موفقیت‌های دولت مردمی در حوزه مدیریت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وجود چنین اتاقی را زیرسوال بردند؛ درحالی که اتاق سرمایه‌گذاران خارجی امارات متحده عربی متشکل از سرمایه‌گذاران خصوصی اماراتی در خارج از کشور امارات، با عنوان عربی «مجلس الامارات للمستثمرین بالخارج»، با بیش از ۲هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در چندین کشور، فعالیت می‌کند و پایگاه اینترنتی آن به نشانی uaeiic.ae فعال است.